Bij last gaat het om hinder en/of problemen die buren van elkaar ondervinden. Vaak gaat het hier om problemen tussen twee mensen die naast elkaar wonen. Dit noemen wij last van elkaar hebben. Woonbedrijf ieder1 maakt onderscheid tussen last en (extreme woon) overlast, hiernaast ziet u enkele voorbeelden. Neem in het geval van extreme woonoverlast, zoals geweld of bedreigingen, altijd contact op met de Politie via 0900 8844 of 112 en meld het bij woonbedrijf ieder1 via deze pagina.
Dringende zaken kunt u ook melden bij Meld Misdaad Anoniem via 0800 7000 of www.meldmisdaadanoniem.nl. Maakt u zich zorgen om uw buren? Dan kunt u dit melden bij het Meldpunt Zorgwekkend Gedrag via 0800 1205.
Wat kunt u doen als u (over)last ervaart?
In het geval van agressie of drugsgebruik start bij stap 3.
Stap 1: Praat met uw buren
Misschien weten uw buren niet dat u overlast ervaart. Daarom is het verstandig dat u met de buren praat over uw ervaring.
1. Zorg ervoor dat u voor uzelf duidelijk heeft wat voor overlast u ervaart en denk goed na wat u wilt zeggen.
2. Kies een moment dat u rustig bent en ga erheen om samen tot een oplossing te komen.
3. Vertel duidelijk waar u last van heeft en wat de overlast voor u betekent.
4. Luister naar elkaars verhaal. Zo kan er begrip komen voor de situatie.
5. Maak samen met uw buren afspraken.
Stap 2: Buurtbemiddeling
Als u er niet uitkomt met uw buren dan kunt u contact opnemen met Buurtbemiddeling Deventer of Zutphen. Samen met een onafhankelijke bemiddelaar proberen u en uw buren het probleem op te lossen. De medewerkers van Buurtbemiddeling kiezen geen partij en doen geen uitspraken: Zij helpen u en uw buren om er samen uit te komen.
Inwoners van Deventer kunnen terecht bij Buurtbemiddeling Deventer - 0570-605385 (www.buurtbemiddelingdeventer.nl)
Inwoners van Zutphen bij Buurtbemiddeling Zutphen - 0575-519613 (www.perspectiefzutphen.nl)
Stap 3: Meld het bij ons
Hebben de vorige stappen niet geholpen? Vul dan ons overlastformulier in. Dan proberen we het samen met u en uw buren op te lossen.
Om ons in te schakelen moet de overlastveroorzaker een huurder zijn van ons.
U kunt de overlast niet anoniem melden. Wij zorgen er wel voor dat niemand uw naam te weten komt zonder uw toestemming.
Wij willen u vragen bij te houden wanneer u (over)last ervaart (datum, tijdstip, soort overlast).
Stap 4: Een juridische procedure
In het uiterste geval kunnen we een juridische procedure starten. De overlast moet ernstig en structureel zijn én er moet voldoende bewijs zijn.
Een juridisch proces kan lang duren, u kunt niet anoniem blijven en we krijgen niet altijd gelijk van de rechter.
Last van uw woonomgeving
U kunt ook overlast ervaren in uw woonomgeving, bijvoorbeeld van hangjongeren, zwerfafval of fout geparkeerde auto's. De openbare ruimte is niet van woonbedrijf ieder1. Daarom kunnen wij deze overlast dan ook niet aanpakken. U kunt de overlast melden bij uw gemeente.